Спортистите служат за пример на малки и големи. Те са в отлична форма, състезават се на про-ниво и имат световна слава. С това идват и големите договори с рекламодателите.
Ново изследване показва, че по-голямата част от храните, които спортните звезди препоръчват да си купим, са бедни на хранителни вещества и насърчават младите хора да възприемат лоши хранителни навици.
Проучването, което ще бъде отпечатано през ноември, в момента е публикувано онлайн в списание "Pediatrics".
Изследователите цитират проучвания, които доказват, че родителите са по-склонни да купуват храни, които са рекламирани от професионални спортисти, защото смятат, че са по-здравословни.
Освен това, през 2010, децата на възраст между 12 и 17 са видели реклами на храни и напитки, в които предимно спортисти предлагат продуктите, което ги прaви предпочитани и желани от младата аудитория.
Мари Браг, съавтор на изследването споделя: "Фактът, че някои от най-атлетичните спортисти в света рекламират такива нездравословни храни е наистина поразително ироничен. Това ни подтикна към изследване на този въпрос".
Мари и нейните колеги избрали 100 професионални атлети въз основа на класацията на "Bloomberg Businessweek". Списъкът със 100-те спортисти в съставен на базата на тяхното положение в съответния спорт.
Тези 100 спортисти рекламират 512 марки, като спортните стоки и облекло представлявали най-голямата категория - 28,3%, следвани от храни и напитки - 23.8%.
Като цяло, 93% от популярните напитки получават 100% от своите калории от добавените захари, разкрива проучването. Освен това 79% от хранителните продукти са богати на енергия и бедни на хранителни вещества.
Спортисти като Леброн Джеймс, Пейтън Манинг и Серена Уилямс рекламират предимно храни и напитки. Изследователите настояват спортистите да се запознават с хранителните стойност на тези продукти, преди да ги подкрепят.
"Надяваме се това изследване да повиши осведомеността по въпроса сред спортистите. Също така и сред родителите и политиците. Не е ясно защо спортистите подкрепят такива храни, но е ясно, че хранителните компании плащат милиони долари за тези договори".
Също така е хубаво да се проследи дали тези реклами имат голям ефект върху потреблението, но едва ли компаниите ще разпространят подобна информация.