Попаднаха ми няколко безкрайно интересни реклами от 60-те години на миналия век, показващи силата на масовата комуникация в развиването на хранителните навици на големи групи от хора.
В края на 50-те Асоциацията на производителите на захар в САЩ решила, че не е достатъчно да се продават само лакомства. Тогава те решили да добавят към "полезностите" на захарта загубата на тегло и допълнителната енергия, която дава.
Крайностите на захарната индустрия стига до крайности. Рекламите сравняват консумацията на захар с яденето на плодове и показват, че подсладителя е за предпочитане.
Тези рекламни кампании са допринесли за нарасналото потребление на захар и захарни продукти, и достигащото епидемично затлъстяване на американската нация в следващите десетилетия. Липсата на забрана на тези реклами се дължи на перфектните ПР акции на захарните компании и маневрирането със законите в полза на производителите.
От позицията на времето можем смело да кажем, че големите захарни компании са продавали откровени лъжи.
Нарасналият глад за сладко и търсенето на начини за намаляването на вредните му ефекти довеждат до създаването на изкуствените подсладители. Подходите са същите. "Сладко ви е, а отслабвате!"
От появяването им, досега се смята, че са безвредни, та чак полезни. Но все повече проучвания изследват ефекта им върху тялото и стигат до тревожни изводи. И се стига дотам, че отново се препоръчва яденето на плодове. На това му викам аз кръговрат: Не на плодовете, яжте захар -> не на захарта, яжте аспартам -> не използвайте подсладители, яжте плодове.
Този пример смътно ми напомня, макар и в забързан вариант, на историята на развитието на фармацевтичната индустрия през последните 4000 години.
Допълнителни изводи няма да правя, вие можете и сами да си ги направите.
И да не забравите да ни станете фенове на фейсбук страницата на Спортувай!