Рекламните послания променят нагласите на хората, няма защо да се лъжем, че това не е така. Това всъщност им е и предназначението - да накарат определена група от хора да мислят по определен начин и да ги подтикнат към действия - покупка на определен продукт.
Именно поради тези причини трябва сериозно да настръхваме (и честно казано да бойкотираме пазарно) срещу такива продукти, които използват средствата за масова комуникация с цел насаждане на стереотипи и негативно отношение към здравословната храна.
Рекламата на паста за зъби Krest и четки за зъби Oral-B използва най-пошлите методи за постигане на целите си. В нея има сладки дечица (в даден момент дори повръщащи), изследовател по риза с папка за записване на резултатите и много близки планове и "цветни" изрази, изречени от децата.
В цялата наглост на кампанията, под видеото в най-популярният сайт за видеосподеляне е записано (дословно):
"Нещата изглеждат доста страшни в един свят без сладкиши. На децата им прилошава от новите Хелоуински лакомства. Буквално! Децата получават лакомства с вкус на зеленчуци, вместо традиционните сладки. Звучи доста страшно, ако ни питате!
Ето една по-добра идея. Заровете се в Хелоуинските сладки и запазете устната си кухина чиста с паста за зъби Krest и четки за зъби Oral-B. И посетете зъболекаря си, за да държите настрана най-голямото чудовище - зъбния кариес. Това означава повече сладки и по-бели зъби за всички."
На някой в рекламната агенция или по високите маркетингови етажи на въпросните компании може и да им се е сторила забавна идеята, но не е. Не бива кампаниите да се заиграват с представите на хората за полезно и вредно, добро и зло, здравословно и нездравословно.
Аз лично не намирам нищо забавно в диалога:
- Повърнах!
- Повърна? Добре.
... или пък в този:
- Това са здравословни, вкусни кексчета.
- Имат вкус на ако.
Ето и рекламния спот, който разбуни здравословните духове, гледан към момента на писането на статията над 4 000 000 пъти само в Youtube (отделно клипа е въртян и по телевизионните канали):
Какво е вашето мнение? Забавно ли е или пошло?