Ролята на треньорите е да открият и култивират спортния дух у младите атлети. По-голямото предизвикателство обаче си остава развитието на вече открития талант. Поддържането на ангажираността и мотивацията става все по-трудно сред децата в наши дни.
Изследване сред подрастващите в САЩ установило, че 70% от активно занимаващите се със спорт деца между 4 и 14 години преустановяват заниманията си. Драстичното намаляване броя на децата може да бъде причинено както от психологическия профил на спортиста, така и от неумението на треньора да управлява процеса на израстване.
Изследването също така извело основните причини за отпадане на деца от спортните занимания. Ето какви са топ 10 на причините за малчуганите да спрат активната си спортна кариера:
Момчетата:
Вече не ми беше интересно
Вече не ми беше забавно
Спортът ми отнема твърде много време
Треньорът има други любимци
Треньорът беше лош учител
Писна ми да играя
Имаше прекалено голям акцент на победата
Исках да участвам в други не-спортни дейности
Имах нужда от повече време, за да уча
Имаше прекалено голямо напрежение
Момичета:
Вече не ми беше интересно
Вече не ми беше забавно
Имах нужда от повече време да уча
Имаше твърде много напрежение
Треньорът беше слаб учител
Исках да участвам в други не-спортни дейности
Спортът ми отнемаше твърде много време
Треньорът имаше фаворити
Изморявах се да спортувам
Тренировките се разминаваха с графика ми
Сравнявайки списъците, един млад спортист губи интерес и не се забавлява (отчасти защото треньорът прилага твърде голям натиск или защото като цяло е бил лош учител), което води до отпадане от спорта. Това може и да се дължи на вътрешна нагласа или на нова концепция в психологията, наречена "Теория на постигнатите цели".
Според изследване сред 167 млади футболисти в Лийдс, Англия, почти една четвърт от тях били "прегорели".
"Това, което виждаме сред спортистите, показващи симптоми на прегаряне е емоционално и физическо изтощение, чувство, че не постигат нищо и обезсмисляне на спорта като цяло. Въпреки че първоначално са се харесвали спорта и са били емоционално свързани с него, те в крайна сметка стават недоволни. След това тренировките могат да станат доста стресиращи", казва д-р Хил, ръководител на изследването.
Именно тук се явява важната роля на треньора и участието му в изграждането на елитни резултати при децата. Той трябва да събира и анализира всички данни и предпоставки за "прегаряне" и да реагира своевременно с поставяне на нови цели или нов фокус.