На 17 юли, 2010 година, след обичайната си тренировка, кметът на Ел Ей Антонио Виярайгоса се качва на колелото. Минути по-късно такси го засича и кметът се озовава на асфалта със строшен лакът. Два дни по-късно, с гипс на ръката, Виярайгоса се обръща към екипа си с думите: "Нека това да ни бъде за урок". Един хич не лесен урок, предвид че Лос Анджелис е известен със славата си на град-велоубиец.
Ел Ей почти няма велоалеи, няма система за ежедневно използване на колелета под наем. Още по-лошо, градът е известен и с доктор от Брентууд, който лежи в затвора за раняване на двама велосипедисти през 2008 година. Шофьорите в този град мразят велосипедистите. Списание "Slate" определя града като "патологичен враг на колоезденето".
Но това е тогава, на 17 юли, 2010-та.
В известен смисъл колоездачите ликуват след инцидента. Защото както се оказва, личното нещастие на един важен човек ще се окаже двигател към колосална промяна. Днес Лос Анджелис има програма за изграждане на, забележете, над 2 700 км. велоалеи в следващите 30 години. Организира се събитието CicLAvia, което привлича между 100 и 200 хиляди души всяка неделя - те карат велосипеди на пътища, по които няма движение на автомобили. А сега започва и изграждането на система за колелета под наем, която трябва да осигури достъп до 4 000 велосипеда и ще бъде втората най-мащабна такава система в Щатите.
През 2012 година Лигата на американските велосипедисти за първи път сложи Ел Ей в списъка с градове, приятели на колоезденето.
Но защо всъщност започва тази промяна?
Със сигурност инцидентът е идеален повод. Но причините са доста по-дълбоки. Виярайгоса знае доста за колоезденето по света. Знае, че след като Париж въвежда своята система за колелата под наем, трафикът в града спада със 7 процента.
"Далеч не беше само това. Важни бяха историите на Копенхаген и Мексико Сити", споделя кметът.
Какво за Копенхаген? Това, че Виярайгоса посещава града година преди инцидента и е впечатлен от това, което вижда. Близо 36 процента от всички пътувания до работа и училище се извършват с велосипед. Градът е с най-ниски емисии на въглероден диоксид, сред големите столици в света.
"Навсякъде в Копенхаген хората бяха на велосипеди. Караха дори и в дъжд, при 10 градуса! Вярно е, че нямахме колоезденето предвид в началото, но след Копенхаген това се промени", признава още кметът.
Междувременно в Богота, Колумбия, редовно се провежда т. нар. "Ciclovia", събитие, което събира стотици хиляди на колелета в един ден. За първи път е организирано през 1974 година и се разпространява бързо из Латинска Америка. Виярайгоса става свидетел на подобен масов велопоход при едно от посещенията си в Мексико Сити. И е поразен.
Адония Луго е авторката на "CicLAvia" - аналогът на велоразходката в Ел Ей. За първи път се провежда на 10 октомври 2010 година. Организацията му струва колосалните 320 000 долара. Не си играят на дребно. И никой не знае какво точно ще се получи в един град, който мрази колоездачите.
В крайна сметка, на първият такъв велопоход се събират повече от 100 000 души - грандиозен успех за велодвижението в Ел Ей. CicLAvia обхваща 11-километрово трасе от източен Ел Ей до източен Холивуд. И така се получава най-големият велофестивал в страната.
"Това беше трансформиращо събитие", коментира Арон Пейли, един от организаторите и допълва: "Аз дори нямах колело. Сега се придвижвам постоянно така."
Събитието показва, че колоезденето е опция за придвижване, а не нещо страшно. То променя парадигмата. Променя настройката на средностатистически хора и най-вече - на общинските съветници, който дълго време са устойчиви на всички опити да се толерира велосипедът.
Така през март 2011 година Градският съвет одобрява план за изграждане на 2 700 км. велоалеи за следващите 30 години. Първите 119 от тях вече са готови. Проучване на ефекта показва, че там, където има велоалеи, броят на колоездачите се е удвоил. С други думи - при подходящи условия, хората се чувстват сигурни.
Новите алеи обаче не са единствената стъпка. Не всеки има велосипед, а и кражбата на колело не е чужда за местните, както навсякъде по света. Затова градът ще се оборудва със система за колелета под наем. След завършването й Ел Ей ще разполага с 4000 велосипеда и 400 станции. Таксата ще е 1,50 долара на час, а първите 30 минути ще са безплатни, ако имате годишно членство. Взимате байка от най-близката станция до вас и после го оставяте на най-близката станция до мястото, което искате да посетите.
За сравнение, Маями има изградена такава система с 1000 велосипеда и 100 станции. Ню Йорк обяви плановете си за изграждане на система с 10 000 колелета през май тази година. Дядото на всички такива обаче е Париж - през 2007 година Столицата на любовта пусна 24 000 колелета под наем.
За мнозина, случващото се в Ел Ей е началото на една трансформация.
"Има море от промени, откакто кметът започна да тренира и да кара колело", споделя Дан Дабек, директор на местната неправителствена организация CICLE. "Когато падна от велосипеда, започна перфектната буря. Тези идеи вече бяха готови, а Виярайгоса избра страната на победителите. Имаше инерция. Ако новият кмет (Ел Ей ще има избори през юни) не прекъсне инерцията, бъдещето ни ще бъде повече от добро."
Eто и видео то CicLAvia:
Приключваме статията тук, така както бе публикувана в LA Times. Не пропускайте фотогалерията ни от събитието. Винаги е хубаво, когато на една снимка има велосипед и усмихнат човек :)
За финал, с риск да опорочим оптимизма на материала, ще допълним...
В България единствено Бургас има подобен план за развитие на колоезденето. А дали наистина е толкова трудно да се направи? И дали ние, колоездачите, не трябва да сме по-настоятелни, по-шумни и по-добре организирани, ако искаме промяна в страната ни?
Ако имате нужда от още веловдъхновение, следете ни и във Facebook. Редовно постваме интересни неща.