Формула една е странен спорт. Не поради самото му естество, а заради факта, че всеки се опитва да заобиколи правилата. А най-впечатляващо е, когато това заобикаляне и правилата се сблъскат челно. Точно като стана през 1985 година в Сан Марино.
За да навлезем още една крачка по-дълбоко в историята на Формула 1, се връщаме в 80-те години на миналия век. Тогава този спорт претърпява истинска революция. Освен че на пистата виждаме най-бързите и мощни коли в света, сред тях се срещат и такива, които имат крила. В началото на 1980-та аеродинамичната концепция, известна като "Ground Effect" управлява Формула 1. По същество тя се позовава на принципа на превръщането на цялата кола в едно гигантско крило. От гледната точка на оптимизацията на скоростта, това не е никак лоша идея. Ужасна и безпредметна е обаче, ако решим да разгледаме нововъведението от гледна точка на риска, който то носи за пилотите.
Двамата пилоти Патрик Депейлър и Жил Вилньов губят живота си в инциденти, свързани с повреда на системата за управление. Серия от ужасяващи катастрофи и последвала смърт на пистата, обаче, карат тази грешка на инженерната мисъл да бъде бързо забравена едва 3 години по-късно.
След 1983 г., когато светът не говори с такава ярост за случилото се, пред конструкторите е поставено предизвикателството да изработят изцяло нови аеродинамични проекти, започвайки изцяло от нулата. Идва нашествието на двигателите "гранати”. Пилотите отново играят изкупителна жертва в тестването на новите бомби със закъснител. Минава време, докато се постигне желаният синхрон между надеждна техника и адекватни решения, което води до нови жертви на пистата. С решението за запазване на мощните двигатели и използването на по-малко количество гориво идва и относителната безопасност на пътя.
Историята ни отвежда до споменатата 1985-та и Гран при на Сан Марино. Мощност, аеродинамика, тръпнещи за победа пилоти и... вижте сами:
А единственият ни въпрос е къде се размива границата между спортът и огромното желание за победа? Отговорът ни е: преди смъртта. Но да намериш баланса в живота е най-трудната задача, нали?