България
Избери друг град
Търси по карта
Търси по Спорт

Храната влияе на продуктивността ни

Прочитания: 563
20.03.2017 12:03 по статията работи: Sportuvai.bg

Опитайте да се сетите кой ден от миналата седмица сте бил/а най-продуктивен. А сега се запитайте: какво ядох на обяд точно този ден?

Когато отчитаме факторите, които влияят на това как се представяме на работното място си, много рядко отделяме време да мислим за храна. За онези от нас, които всеки ден се борят да прочетат и отговорят на мейли, да отидат на срещи, да се справят с крайни срокове, храната е просто гориво.

Обаче се оказва, че подобна аналогия между храната и горивото е много подвеждаща. Храната е много повече, отколкото осъзнаваме. При горивото, спокойно може да очакваш с различна марка безоловен бензин, например, колата ти да се държи по един и същ начин. С храната не е така. Представете си, че живеете в свят, в който ако заредите в голяма бензиностанция, направо ще препускате по шосето, а ако заредите в малка, едва ще пъплите по пътя. Или обратното (относно бензиностанциите). Тогава къде ще предпочитате да зареждате?

Храната има пряко влияние върху когнитивното ти поведение и заради това лошият избор за обяд може да ни извади от релси за цял следобед.

Ето накратко какво се случва. Почти всичко, което ядем, в тялото ни се превръща в глюкоза, която доставя енергията, от която мозъкът се нуждае, за да е активен. Когато нивото на глюкоза спадне, ни е много трудно да се концентрираме върху това, което правим. Затова се казва, че гладна мечка хоро не играе.
Дотук е ясно. Но ето онази част от историята, която често пропускаме: тялото ни не обработва различните храни за едно и също време. Паста, хляб, зърнени храни и газирани напитки, например, бързо освобождават глюкоза и естествено имаме бърз прилив на енергия. Но и бърз спад, след това. Други храни, тези с високи нива на мазнини, например, ни дават по-устойчива енергия, обаче искат от храносмилателната ни система да работи повече, като така се понижава нивото на кислород в мозъка и ни идва да си легнем някъде и да си подремнем.

Повечето от нас интуитивно усещат, че нещата стоят точно по този начин. И все пак не винаги правим умен избор, що се отнася до това какво и кога да ядем. Отчасти това е така, защото решаваме какво точно да ядем, когато енергийното ни ниво и това на самоконтрол са най-ниски. Пържените картофки и сиренца ни се струват много апетитни, когато сме умствено уморени.
Освен това, нездравословните идеи за обяд за по-евтини и бързи, което ги прави много привлекателни, когато програмата ни е пълна със задачи. Тези храни ни се струват ефективни. И ние вземаме решение относно обедното си меню, което ни води в грешна посока. Спестяваме си 10 минути, обаче до края на деня изобщо не ни се работи.
Тогава, какво да направим? Едно е сигурно – не трябва да си въобразяваме, че фактът, че сме добре информирани, ще ни мотивира да се променим. Почти всички сме наясно, че да се натъпчем с пилешки хапки не е най-доброто решение. Обаче това не прави пилешките клилца по-малко вкусни.

Всъщност, не е нужно да знаем много по въпроса. Това, от което се нуждаем е план на действие, който да направи здравословното хранене лесно осъществимо. Предлагам някои стратегии, които си струва да пробвате. Първото нещо – решете какво ще ядете преди да сте огладнели. Ако излизате от офиса за обяд, по-добре ще е да е решите къде ще ходите сутринта, а не в 12:30. Ако пък се храните в офиса, решете доста преди да настъпи часът на поръчката. Проучванията показват, че с мисъл за бъдещето по-лесно устояваме на солта, калориите и мазнините, отколкото в настоящето.
Още един ценен съвет: вместо да позволите захарта ви да удари дъното около обяд, ще е по-добре ако хрускате нещо малко през цялото време. Пикове и спадове в нивата на кръвната захар не са добре както за продуктивността, така и за мозъка. По-малки и по-чести хранения по-добре поддържат захарта на сравнително равно ниво, отколкото голямото ядене на обяд.

И накрая, гледайте здравословното гризкане да е по-лесно осъществимо от нездравословното. Може да сложите бадеми или протеинови блокчета на бюрото си, на място, където лесно да ги виждате. Купа с плодове също е добра идея.
Дали домашна храна в офиса е прекалено амбициозна идея? За мнозина от нас това е така. Но усилието си струва.
Изследванията показват, че консумирането на плодове и зеленчуци през целия ден не просто е добре за тялото – то се отразява добре и на ума.

 1879628

 

  По време на проучване във Великобритания, участниците докладват каква храна приемат, как тя влияе на настроението им и на поведението им и това за период от 13 дни. След това е направен анализ на резултатите, за да се види как изборът на храна влияе на всекидневието на хората. Ето го и заключението: колкото повече плодове и зеленчуци се приемат (до 7 порции на ден), толкова по-щастливи, ангажирани и креативни се чувстват хората. Защо? Авторите предлагат няколко теории. Сред тях и тази, която ние често подминаваме, когато избираме какво да си вземем за обяд, а именно – плодовете и зеленчуците съдържат много важни хранителни елементи, които спомагат за производството на допамин, който играе ключова роля в това да можем да активираме любопитството, мотивацията и цялото си внимание. Освен това са източник на антиоксиданти, които намаляват инфекциите в тялото ни, подобряват паметта и настроението.
Което още веднъж доказва – интелигентният избор на обедно меню е изключително важен, ако наистина искате да работите добре. Добрата новина е, че противно на това, в което мнозина вярват, тайната не е в това да се научиш да устояваш на изкушението. Другият вариант, за да се храниш добре е да направиш здравословното хранене най-лесната възможна алтернатива. 

 

   1879627

Коментари
Помогни повече българи да спортуват
Добави място за спортуване Досега добавени - 2676
Гласувай!
Места за спортуване
Препоръчани
Най-четени
Derida  Dance Center  17 |
4.83
Ски зона "Банско"  9 |
3.5
Школа "Salsa con Miguel" на Мигел Родригес 1 |
5
Виж всички препоръчани места за спортуване