България
Избери друг град
Търси по карта
Търси по Спорт

Как да стигнем с колело до Южния полюс

Прочитания: 532  4
11.12.2012 16:12 по статията работи: Александра Цанкова

Ерик Ларсен разказва за новата си вълнуваща експедиция

"Не забравяйте, че е готино да е студено!", из приключенията на Ерик Ларсен. 

 

Всъщност студът е това, което Хенрих Ларсен изпитва в по-голямата част от пътуванията си. Казаното ще се докаже за пореден път, след като известният любител на силни усещания обяви, че ще опита да постави нов световен рекорд, стигайки до Южния полюс на колело. Докато ние вечер си стоим на топло, а през деня всячески избягваме снега, Ларсен ще язди своето "тлъсто" колело до най-южната точка на Земята.

 

Ние успяхме да се докопаме до едно интервю с него, дадено специално за Fat-Bike.com и с удоволствие ще го споделим с вас:

 

Какво стои зад решението ти за експедицията? Сам ли тръгваш на път или ще бъдеш придружаван от екип?

 

Тази експедиция е фундаментална за изпълнението на три основни неща:

 

Първо, всички мои пътувания имат за цел да свържат хората с различни места по света. В крайна сметка аз искам те да добият далеч по-подробна представа за Антарктида - как изглежда, защо е такова уникално и различно място, а в същото време неразделна част от нашата планета. 

 

Второ, разказвам интересна история. Искам да въвлека хората в това вълнуващо изживяване, да усетят заедно с мен преживяването и най-важното: да научат уроците и прозренията, които човек получава пътувайки до различни отдалечени места.

 

И трето - използвайте велосипеди, за да промените света. Целта на ескедицията е да осигури платформа, към която да се присъединият последователи и да продължат тази вдъхновяваща идея. Чрез моя уебсайт хората ще имат възможност да подкрепят и да се присъединияват към различни организации, занимаващи се с развитието на колоезденето (Clif Bar’s 2 Mile Challenge, the Davis Phinney Foundation, Winter Wildlands Alliance, World Bike, Bikes Belong - в България такава организация е Велоеволюция).

 

На път ще тръгна сам, макар че имам голям брой последователи. 

 

 

За тези 15 години, в които пътуваш, кое преживяване ти повлия най-много, за да се запалиш така по колоезденето? 

 

 

Когато бях на 12 начертах маршрут на местата, които искам да посетя. Реших да събирам пари, за да си купя колело (по това време планинските велосипеди не бяха толкова популярни). С  5-те долара на седмица, които заделях за целта, мина доста време, докато успея да осъществя желанието си. Когато най-накрая в 8-ми клас успях, колелото стана неразделна част от ежедневието ми. По това време дори започнах работа в местния магазин за велосипеди, където прекарах години наред. Впускайки се в тази експедиция, аз не търся нови познания за колоезденето, смея да твърдя, че имам доста такива. 

 

Не намирам за странно решението да достигна до Южния полюс на колело. Познавам технологията на велосипеда и знам, че няма да имам проблем да завърша пътуването си. По-големите предизвикателства пред мен в момента са от гледна точка на финанси, планиране, подготовка, храна, комуникация, изготвяне на график, навигация, управление при студено време и други. 

 

В тази връзка мога да кажа, че имам опит. Правя арктически и полярни експедиции от 15 години - от пътуване с кучешки впрягове в северна Канада до изкачване на връх Еверест и това в рамките на една година. За три от последните четири години съм водил експедиции в Антарктида и поради това съм запознат с терена и условията там. Притежавам и необходимите умения, нужни за успешното стартиране и изпълнение на една полярна експедиция. 

 

 

Защо избра Surly Moonlander за твой велосипед по време на експедицията? (б.р. - това е специален модел байк, предназначен за трудни терени)

 

 

Основната причина, поради която се спрях на него, е че мога да сменям предните и задните колела. Задвижването също е много важно и позволява да го манипулираш по време на прехода.

 

 

Движещите се механични части и температурите под нулата в повечето случаи не са добър екип. Какви модификации са направени за предотвратяване на потенциални проблеми?

 

 

Преди всяко пътуване правя оценка на оборудването си, за да преценя какво потенциално може да се счупи. За всеки един от тези елементи взимам резервен. За останалата част от оборудването се стремя да бъда подготвен да ремотирам на място, в случай на проблем. По време на експедицията до Южния полюс ще взема резервна гума, части за помпата, части за веригата и спирачките. За да подготвя велосипеда за по-дълъг път в студеното време, ще премахна греста от главините и касетата и ще го заменя със синтетично масло.

 

 

Няколко думи за храната?

 

 

През последните 20 години спазвам доста строга диета. За такъв вид пътуване храната трябва да бъде лека и компактна, а същевременно да осигурява достатъчно калории (с правилната пропорция от въглехидрати, мазнини и протеини). Ще ям предимно сухо замразени* неща за закуска и вечеря, а през деня - сладкиши с малко шоколад, евентуално салам и сирене. В менюто ще включа и енергийни напитки. Като цяло дневната дажба храна ще тежи малко под един килограм. Ще започна да приемам 5500 калории на ден, а когато наближа Южния полюс ще ги увелича до 7200 калории. 

 

 

Как се надяваш да премине пътуването ти и от какво се страхуваш?

 

 

Надявам се да има попътен вятър, твърд сняг и слънчеви дни. Страхувам се от бяла мъгла (б.р. - тогава не се вижда хоризонта и това пречи на баланса) и мек сняг. 

 

 

Много хора искат да проследят детайлно тази експедиция. Как ще бъде възможно това технологично?

 

 

Ще използвам DeLorme inReach - устройство за проследяване и двупосочна комуникация, което работи чрез сателитната мрежа. Системата изпраща местонахождението ми на всеки 10-30 минути, така че хората ще могат да следват позицията ми в реално време. Също така ще имат възможност да ми изпращат и съобщения.

 

 

Спомена, че тръгваш на път поради две причини - страст към приключенията и желание да популяризираш това, което правиш. Очакваш ли да вдъхновиш хора да последват примера ти

 

 

Аз вярвам, че колоезденето може да промени света. Надявам се, че хората ще продължат да използват велосипедите си и през зимата, защото те са бъдещето. 

 

* Сухо-замразените храни са приготвени чрез лиофилизация - процес, при който готовата храна първо се дехидратира, а след това се замразява при определени условия. Това увеличава многократно срокът й на годност, като в същото време намалява теглото й драстично. Този тип храни се използват от космонавти, пилоти и т.н., но са все по-достъпни и за всички останали.

Коментари
Помогни повече българи да спортуват
Добави място за спортуване Досега добавени - 2701
Гласувай!
Места за спортуване
Препоръчани
Най-четени
Школа "Salsa con Miguel" на Мигел Родригес 1 |
5
Дамски фитнес "Дева Спорт"  10 |
Училище за танци "Огледало" - Варна Тауърс |
4
Виж всички препоръчани места за спортуване